Doba koronavirová s sebou nese mnohá omezení. Některá vycházejí z vládních nařízení, jiná od zaměstnavatele, další plynou ze samotné situace, kdy musíme více než obvykle dbát na své bezpečí. Covid-19 opravdu není jen nějaká chřipečka a nikdo by si nepřál onemocnět, i kdyby měl jen lehký průběh nemoci. Jedním z opatření, které firmy začaly zavádět, je práce z domu čili home office. Samozřejmě jen tam, kde je to možné. Těžko by takto mohli pracovat chlapi z kamenolomu, lékaři, policisté nebo hasiči. Nicméně programátoři, kancelářské profese, lektoři, učitelé, obchodní zástupci a mnozí další takovou možnost mají.
Firmy, které své zaměstnance chtějí podporovat, dokonce pořizují výpočetní techniku a další podpůrné prostředky, aby jejich zaměstnanci pracovat z domu vůbec mohli. Zbytek je ale na každém z nás, kteří z domu pracujeme – židle, stůl, správné osvětlení či zastínění oken, pracovní přestávky atd. Vše podle doporučení pro ergonomické pracoviště. Na co je tedy potřeba myslet?
Osvětlení a zastínění pracoviště
Vidět na vše, co potřebujeme, je základ bezpečné práce. Existují 2 základní typy zdroje světla:
- přírodní,
- umělé.
Přírodní světlo je vyráběno sluncem. To produkuje přirozeně bílé světlo, ve kterém jsou správně vidět všechny barvy. Jeho nevýhodou je nestabilní výkon. Někdy je světla mnoho a na monitoru vytváří odlesky. Pokud nemáte speciální filtr, můžete ztratit značnou část obrazu. Jindy se na druhou stranu zatáhne a pracoviště náhle potemní.
Umělé světlo může být vyráběno klasickými žárovkami, LED svítidly, zářivkami apod. Výhodou je stálý zdroj světla, který lze i směrovat a mnohdy i doladit barevnost a sílu světla.
Pokud sedíte u okna, bude dobré uvažovat o nějakém zastínění, aby na pracovišti panovaly konstantní světelné podmínky. Moderní a oblíbený typ stínění jsou rolety den a noc. Kombinují výhody rolet a žaluzií a nabízí komfortní způsob práce s pronikajícím světlem přes okno do místnosti.
Ergonomická židle
Pokud pracujete vsedě, je kvalitní židle důležitá. Funkční ergonomická židle je jedna z prvních kancelářských věcí, kterou byste měli řešit hned na začátku, nikoliv až po několika letech sezení.
Pokud židli dobře nastavíte, uvolníte zátěž zádových svalů. Také páteř bude méně namáhána.
Konstrukce židle musí být pevná a stabilní. Existují ale také židle, jejichž sedák je upevněn na speciálním pohyblivém péru, které Vás nutí zapojovat při sezení různé druhy svalů.
Sedák židle, tedy to, na čem sedíte, by měl být vždy nastavitelný. Ideální je, když lze sedáku nastavit:
- výška (nahoru a dolu),
- hloubka (pojezd dopředu a dozadu),
- sklon (úhel sklonu dopředu a dozadu).
Na některých židlích se dá i zhoupnout dozadu, a tím trochu uvolnit napětí v zádech a krku.
Pracovní stůl
Ke kancelářské práci pracovní stůl nutně potřebujete. Udržujte jej čistý a uklizený. Neměl by se používat k jiným věcem než k práci.
Rozměry pracovního stolu by měly být řešeny tak, aby bylo možné kdykoliv změnit uspořádání jednotlivých počítačových komponent (obrazovka, klávesnice, držák na dokumenty atd.). Deska pracovního stolu se doporučuje vždy matná, aby nedocházelo ke světelným odleskům, které mohou vadit při práci. Pokud nemáte podložku pod myš, bude na matném povrchu fungovat mnohem lépe než třeba na skle.
Pokud je stůl příliš vysoký, bude Vás nutit zvedat ramena, a paže v lokti budou svírat ostrý úhel. Předloktí bude zase stlačeno hranou stolu, což povede k podráždění svalů, omezení průtoku krve a následně také k nepříjemným bolestem, které ucítíte až v šíji.
Snížením pracovního stolu docílíte podstatně přirozenějšímu držení paží s náklonem o úhlu větším než 90°.
Přestávky jsou nutné
Moudrý šéf ví, že krátká přestávka, kterou si zaměstnanec udělá, podstatně zvedne výkon na další hodinu. Dělejte si tedy po hodině práce přestávku na 5 minut. Vstaňte ze židle, projděte se, nadechněte se zhluboka u otevřeného okna, trochu se protáhněte nebo si lehce zacvičte.
Kdo nevíte, jak se nejlépe protáhnout, zkuste ověřené klasiky jako 5 Tibeťanů, Pozdrav slunci z jógy nebo 8 kusů brokátu z Čchi-kung. Jde většinou o pár jednoduchých pohybů s úžasným zdravotním účinkem. Mnoho cviků je vlastně ve všech těchto sestavách podobných.
Bezpečný home office
Mnoho firem nemělo před epidemií odvahu povolit svým zaměstnancům home office. Obávaly se, že by zaměstnanci plně nevyužili pracovní dobu, případně nepracovali tak kvalitně, jako pod přímým dohledem šéfa. Pravda je ale taková, že podle průzkumu se drtivá většina zaměstnanců věnuje i doma své práci naplno. A co víc – mnozí pracují i přes svou normální pracovní dobu.
Pracujte tedy poctivě, ale také bezpečně. Je možné, že až se vrátíme do normálního standardu, bude Vás zaměstnavatel naopak vybízet k práci z domova.